dimarts, 1 de gener del 2013

Les quatre metàfores

Charles Crook, professor de l'Escola d'Educació de la Universitat de Nottingham , va definir una manera de conceptualitzar l'aprenentatge amb l'ordinador fonamentada en metàfores. A través d'aquestes metàfores s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador. Aquests models serien:

La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor

En aquest cas, l'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant, és a dir, l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua.
En aquests tipus de programes es té present la individualització d'aprenentatge, la formulació de preguntes i la informació que es va afegint. Com es difícil què un programa detecti el nivell de l'alumne (els seus errors i necessitats), en molt casos és el propi alumne el que decideix el nivell d'aquest.

La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne

L'alumne és el que controla l'ordinador i no al revés, es a dir, és qui ensenya a l’ordinador a fer coses, li dona instruccions per a realitzar unes tasques.
D’aquesta manera el mestre quedaria relegat a segon pla i el seu paper seria el de seguir el procés de treball del nen i plantejar preguntes que serveixin de guia a la reflexió de l'alumne quan ho consideri oportú.
Alguns exemples de micromon on el nen desenvolupa estratègies per resoldre problemes és el llenguatge de programació Logo i l'objecte gràfic tortuga. 

La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

Els simuladors permeten un aprenentatge per descoberta però amb un grau de llibertat més limitat que en el Logo, ja que són un sistema tancat amb uns paràmetres establerts. Permeten fomentar la reflexió i l'acció en un entorn acotat però tenen el perill de simplificar en excés els sistemes reals.

La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

L'ús de l'ordinador com a eina de treball és habitual en la vida diària. A l'escola també es dóna aquest fet. Les activitats que es realitzen han de ser autèntiques i estar relacionades amb  l’experiència i les preocupacions dels nens.

Informació:
http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html


Pràctica

Un cop vistes les metàfores s’havia de construir una taula amb el processador de textos word on hi haguessin exemples de les quatre i pujar-la  a Scribd.com per penjar el codi embed al bloc. 



Scribd

És un espai web que permet als usuaris publicar i compartir documents de diversos formats com pdfs o documents de text per poder ser vistes online.

Pàgina principal Scribd: http://www.scribd.com


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada